Wim en het Christendom - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Groepje 2 - WaarBenJij.nu Wim en het Christendom - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Groepje 2 - WaarBenJij.nu

Wim en het Christendom

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Groepje

23 Februari 2005 | Guatemala, Guatemala-stad

Ja, we moeten hier ook colleges volgen. Hier een kleine samenvatting van het college van dr Wim Hoogbergen over het christendom:

...Ergens in een stal, op de Westbank, Palestina, werd zo’n twee duizend jaar geleden een kindje geboren. Ze noemden hem Jezus en het kreeg de achternaam Christus. Toen hij wat ouder was, werd hij gedoopt door een man genaamd Johannes, Johannes de Doper, wiens afgehakte hoofd even later gegeven zou worden aan een danseresje van de koning.
Jezus had twaalf apostelen, daarvan heetten er twee Judas: een goede en een slechte. En die slechte Judas wordt vandaag de dag in Guatemala vereerd als Maximon. Deze heilige was voor hen namelijk herkenbaar, omdat men in de Maya-religie ook slechte goden kent. Een vorm van syncretisme dus.

Het christendom kent heel veel Joodse invloeden, maar thema’s als een leven na de dood, engelen en de duivel zijn niet terug te vinden in het Jodendom, maar komen waarschijnlijk uit het Hedonisme.
Jezus heeft geen geschreven werk achtergelaten, zoals bijvoorbeeld Mohammed wel gedaan heeft. Van het Oude Testament (werk voor de geboorte van Jezus) erkennen de Katholieken meer boeken dan de Protestanten.
Via de apostelen kwam het Christendom bij de Romeinen terecht, waar Christenen eerst werden vervolgd, maar waar het later als officiële godsdienst erkend werd. Na de val van het Romeinse rijk werd het christendom vanuit Ierland weer verspreid over de rest van Europa.

Volgens de Katholieken is ieder mens geboren met een erfzonde. Alleen Adem en Eva niet, maar die verpestten het voor zichzelf. Je kent het verhaal wel met de appel en de slang enzo..Door erfzonde is het onmogelijk in de hemel te komen, maar toen was daar dus Jezus en door zijn dood kan dat nu wel. Je moet dan wel eerst gedoopt zijn, dit spoelt je zonde weg, Dus als je het goed aanpakt doe je dit dus vlak voor je dood en zorg je dat je dan je handjes thuis houdt. Voor de missionarissen gold dan ook dat zij de primetivelingen allereerst wilden dopen, wat ze uiteindelijk precies geloofden, deed er eigenlijk niet zo toe.

De mens bestaat uit een sterfelijk lichaam en de onsterfelijke ziel. Na de dood blijft deze ziel niet zweven, maar hierover wordt onmiddellijk geoordeeld. Zo zijn er dagelijkse zonden (als in vinger in de suikerpot) en doodszonden. Hiertoe behoort overspel, niet alle seks, maar wel veel seks en andere slechte dingen. Pleeg je een doodszonde, dan is er geen redden meer aan en ga je direct naar de hel, voor je dagelijkse zonde doe je boete in het vagevuur. Het vagevuur bedacht men pas in de Middeleeuwen, omdat er anders wel heel veel mensen naar de hel zouden gaan. Dit is een soort tijdelijke hel. Heb je geleefd zonder zonden of een tijd boete gedaan in het vagevuur, dan kom je in de hemel, waar je gelukkig bent omdat je de hele dag naar God mag kijken (hier krijg je dus geen zeven maagden helaas).
Het mooie van het vagevuur is, dat nog levende mensen de doden die boete doen in het vagevuur doen, naar de hemel kunnen leiden door heel veel te bidden (een persoon per gebed, daarna moet je even de kerk uit om de volgende te kunnen redden).

In het Katholieke geloof mag je biechten om van je zonden af te komen. Tijdens zo’n biecht mag je niets achterhouden, anders geldt het niet. Wat zullen die priesters een spannende verhalen te horen hebben gekregen! De priester geeft je vrijwel altijd vergiffenis, mits je wat doet (gebedjes opzeggen e.d.). Bij de Protestanten ligt dit oordeel bij God en blijft het dus spannend.
Aflaat is nog zo’n methode om eerder in de hemel te komen, een soort verzekeringspremie. Per aflaat, minder dagen in het vagevuur, mooie deal, en de schatkist van de kerk werd gevuld. “Zo zou ik van al mijn gedane zonden en toekomstige zonden afkomen als ik negenmaal de eerste vrijdag van de maand in de kerk zou zitten. Heb ik gelijk maar gedaan natuurlijk.”
De katholieken mogen het sacrament van het huwelijk maar een keer ontvangen. Bij de protestanten is dit geen sacrament, maar gewoon een heel blije gebeurtenis. Dit wordt niet afgesloten, zoals veel mensen denken, op het moment dat twee mensen elkaar het ja-woord geven. Het huwelijk is geldig wanneer deze geconsumeerd is (lees: wanner er geslachtgemeenschap voltrokken heeft, ga maar even na wat voor gevolgen deze wetenschap voor jou heeft..). Voor de duidelijkheid: het is dus eigenlijk niet de priester die je uiteindelijk trouwt. Alleen de paus kan besluiten of het huwelijk al dan niet geconsumeerd is en deze in het laatste geval ontbinden. Waar hij dit besluit op baseert, is mij een raadsel.

Mensen kunnen heilig verklaard worden, dit kost alleen wel veel geld. Tijdens dit proces is er in de rechtbank een advocaat van de duivel aanwezig die probeert bewijslast aan te voeren om aan te tonen dat de persoon niet heilig verklaard mag worden.

Maria, de moeder van Jezus, is onbevlekt ontvangen. Dit houdt niet in, zoals veel mensen denken, dat zij zonder geslachtsgemeenschap zwanger is geworden, maar dit betekent dat zij naast Adam en Eva als enige zonder erfzonde is geboren.
Dogma’s zijn de uitspraken van de Paus. Een van de dogma’s was dat de uitspraken van de Paus onfeilbaar zijn en daarom kan hij het maken om van die rare dingen te zeggen.
Volgens de Katholieken was er ook een Hemelvaart van Maria. Tegenwoordig verschijnt zij vrijwel permanent aan gelovige mensen. Dit doet zij vaak erg strategisch. Zo waarschuwde ze in 1917 bijvoorbeeld voor het opkomende Communisme...

...Tja zo leer je nog eens wat...

  • 01 Maart 2005 - 20:42

    Frank:

    Tja... als niemand het doet... zonder reacties is het ook zo kaal he :D

  • 03 Maart 2005 - 21:48

    Laura:

    frank, geef mensen de tijd even van de schok te bekomen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Groepje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 5805

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: